بازاریابی شبکه ای

راهکارهای موفقیت در بازاریابی شبکه ای

لزوم آموزش اخلاق حرفه ای توسط لیدر ها در بازاریابی شبکه ای

اخلاق حرفه ای یکی از مسائل مهم و اساسی در همه جوامع بشری است که در حال حاضر متاسفانه در جامعه و به خصوص در محیط کار کمتر به آن توجه می شود در حالیکه در دانش های مربوط به مدیریت و سازمان، شاخه ای با عنوان اخلاق حرفه ای وجود دارد.جهان مدرنیته و عصر صنعتی جوامع را بر آن داشت منشور اخلاق حرفه ای را در مشاغل و کسب و کار های مختلف برای رشد و تعالی سازمان ها تدوین نمایند . اصطلاحاتی نظیر work ethics یا professional ethics معادل اخلاق کاری یا اخلاق حرفه ای در زبان فارسی است . امروزه تعاریف گوناگونی برای اخلاق حرفه ای بیان شده است .

.

 در واقع اخلاق حرفه ای یکی از شعبه های جدید اخلاق است که به مسائل اخلاقی حرفه های گوناگون پاسخ داده و برای آن اصول خاص تبیین نموده است. مقصود از اخلاق حرفه ای مجموعه قواعدی است که باید افراد داوطلبانه و بر اساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام کار حرفه ا ی رعایت کنند بدون آنکه الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف به مجازات های قانونی دچار شوند.

موضوع الزام به اخلاق حرفه ای در بازاریابی شبکه ای از مقولاتی است که مغفول مانده و با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر گریبان بازاریابی شبکه ای را گرفته رعایت آن توسط شرکت ها، مدیران، لیدر ها و بازاریابان بیش از پیش احساس می گردد. در این میان مسئولیت لیدرها با توجه به نقش آموزشی و حمایتی که در بازاریابی شبکه ای دارند از دیگر عناصر، مهم تر و قابل توجه تر است. چرا که بازاریابان در بدو ورود مستقیم با لیدر ها سروکار داشته و تحت نظارت و آموزش آن ها قرار می گیرند. اگر لیدرها تلاش نمایند که مفاهیم بازاریابی شبکه ای را به طور صحیح و اصولی به بازاریاب ها منتقل کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

البته ذکر دو نکته در این جا ضروری است:


لزوم تدوین منشور جامع اخلاق حرفه ای در بازاریابی شبکه ای

الزام لیدرها به رعایت این منشور اخلاقی


در بیان اهمیت مطالب بالا باید عنوان نمود که از یک طرف نبود و خلا چنین منشوری و همچنین عدم رعایت اخلاق حرفه ای توسط لیدر ها و انتقال آن به بازاریابان باعث نوعی هرج و مرج در بازاریابی شبکه ای شده است . منشوری که رعایت و عمل بدان باعث ایجاد نظمی همگانی و فراگیر خواهد شد و بسیاری از مسایل و مشکلات فعلی و یا بالقوه را حل خواهد کرد. اساس و بنیان بازاریابی شبکه ای به گونه ای طراحی شده است که لیدر ها در شرکت های مختلف تاثیر مستقیم و بسزایی در شکل گیری اخلاق حرفه ای در زیر مجموعه های خود دارند. به همین لحاظ اگر لیدر ها خود را ملزم به رعایت این اصول نمایند این التزام به صورت غیر ارادی به مجموعه های آنها منتقل می شود . یکی از اصولی که همیشه توسط علمای روانشناسی به عنوان تاثیر گذارترین اصل در یادگیری به آن تاکید شده است ، الگوگیری است . بدین صورت که اگر فرد مربی خود به دستورات و مسایل آموزشی پایبند باشد تبدیل به الگو برای افراد تحت تعلیم خود خواهد شد و افراد نیز خود را ملزم به رعایت این اصول خواهند دانست.

به عبارت دیگر می توان بیان نمود که اگر در مجموعه ای تخلفی صورت پذیرد یا اصلی از اصول حرفه ای بازاریابی شبکه ای زیر پا گذاشته شود اولین شخصی که باید پاسخگو باشد لیدر مجموعه خواهد بود که اولا خود اصول حرفه ای بازاریابی شبکه ای را رعایت نکرده است و ثانیا نتوانسته این اصول را به درستی به زیر مجموعه های خود انتقال و آموزش دهد.

بعد از بیان کلیاتی راجع به اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای توسط لیدر ها و انتقال آن به بازاریابان و زیر مجموعه های خود، حال به برخی از این اصول مهم اشاره می نماییم که عمل بدان و آموزش آن توسط لیدرها می تواند باعث تحولات شگرف و همچنین حل مشکلات بسیاری در بازاریابی شبکه ای شود.

الف) صداقت و راستگویی :

شاید مهم ترین اصل اخلاق حرفه ای در بازاریابی شبکه ای رعایت صداقت و راستگویی در گفتار و کردار است . رعایت صداقت و راستگویی توسط لیدر ها باعث خواهد شد که بازاریابان در بدو ورود به شرکت ها با واقعیت های بازاریابی شبکه ای آشنا شوند و برای انتخاب مسیر درست و اینکه آیا بازاریابی شبکه ای را انتخاب نمایید یا خیر؟ کاملا آزادانه تصمیم گیری نمایند. اگر نقاط ضعف و قوت بازاریابی شبکه ای به طور همزمان بیان نگردد و مدام این مطلب القا شود که با صرف مدت زمان اندکی در این حرفه به درآمدی بالا دست پیدا خواهید کرد در این صورت این اصل مهم و کلیدی زیر پا گذاشته می شود و بازاریابان و افراد جدید الورود انتخاب درستی نخواهند داشت و با تصوری توهم گونه وارد شرکت خواهند شد که گذشت زمان باعث دلسردی و سرخوردگی آن ها نسبت به بازاریابی شبکه ای می شود.

ب) آموزش و حمایت از حقوق بازاریابان:

یکی از مهم ترین حقوق بازاریابان که بر گردن لیدر ها قرار دارد ، آموزش صحیح مفاهیم و آشنا کردن آنان با اخلاق حرفه ای در کار بازاریابی است. برخی از افرادی که به عنوان بازاریاب مشغول به فعالیت می شوند هیچ تجربه ای در زمینه فروش نداشته اند و اصول اولیه آن را نیز نمی دانند. آشنا کردن آنان با اصول کار بازاریابی و آموزش اخلاق کاری نه تنها باعث ترقی کار فروش مجموعه لیدر خواهد شد بلکه حرفه بازاریابی را نیز در مسیر صحیح و قانونی اش هدایت خواهد کرد و ضامن بقا و سلامت حرفه بازاریابی خواهد شد . افراد وقتی با نحوه انجام صحیح کار آشنا شوند انگیزه لازم را برای تلاش و توسعه کار پیدا خواهند کرد و مسوولیت پذیری آنان در قبال فعالیتشان افزایش پیدا خواهد کرد. در همین راستا لیدرها باید بازاریابان را با حقوقی که از آن ها حمایت می کند آشنا سازند.

ج ) احترام به قوانین :

همان طور که می دانیم در هر حرفه ای مجموعه ای از قوانین به منظور ایجاد نظم در عملکرد های آن حرفه و همچنین حمایت از حقوق متصدیان آن حرفه تدوین شده است و همه متصدیان ملزم به رعایت آن قوانین می باشند. حرفه ی بازاریابی شبکه ای از این امر مستثنی نیست و وزارت صنعت معدن و تجارت به تدوین دستور العملی جهت نظم دادن به فعالیت های این حرفه و مشخص شدن مرزهای آن با فعالیت های هرمی اقدام کرده است. سومین اصل از اصول اخلاق حرفه ای دربازاریابی شبکه ای یک لیدر در قبال بازاریابان مجموعه اش، رعایت کردن این دستورالعمل و آموزش مقررات آن به مجموعه اش به منظور ایجاد نظم در فعالیت آن ها و در چارچوب قانون عمل کردنشان می باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
با سلام خدمت تمامی عزیزانی که به بلاگ ما سر میزنند
مای ام ال ام بلاگی برای فرهنگ سازی و آموزش نتورک مارکتینگ میباشد . ما قصد داریم تا بازاریابی شبکه ای رو به تمامی ایرانی های عزیز معرفی کنیم . عزیزانی که میخواهند درباره بازاریابی شبکه ای اطلاعات بدست بیاورند ، کافیست از بخش موضوعات وارد قسمت " درباره نتورک " بشوند ...
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan